از لیپید ها ممکن است برای پیش بینی احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 در میان بیمارانی که به دیابت حاملگی مبتلا بودند، استفاده کرد

 25 فوریه 2019- هر ساله در کانادا 20 درصد از زنان باردار به دیابت بارداری مبتلا می شوند که یک نوع دیابت موقت می باشد اما احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را در این گزوه از زنان، در آینده 7 برابر افزایش می دهد.

در حالی که ابزارهای زیادی برای پیش بینی ابتلای این افراد به دیابت نوع 2 در آینده وجود ندارد، تحقیقاتی کهMichael Wheeler  و Brian Cox  از بخش فیزیولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه تورنتو انجام داده اند، اطلاعات جدیدی را در مورد پیش بینی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در میان زنانی که به دیابت بارداری( GDM) مبتلا بودند، ارائه می دهد.

این مطالعه که نویسنده ی نخست آن دکتر Saifur Khan دانشجوی فوق دکترا در بخش فیزیولوژی دانشکده ی پزشکی است، اخیرا در نشریه ی Diabetologia منتشر شده است.

دکتر  Cox می گوید: اگر ما بتوانیم پیش بینی دقیق تری در مورد کسانی که به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند داشته باشیم، می توانیم افراد در معرض خطر را برای ارزیابی مجدد فراخوانده و یا با مداخلات شیوه زندگی به آنها کمک کنیم تا خطر ابتلا به این بیماری را در آنها کاهش دهیم.

این مطالعه بر روی یک گروه متشکل از حدود 1000 زن در جنوب کالیفرنیا که به دیابت بارداری مبتلا شده بودند، انجام شد. پس از زایمان، دانشمندان در طول یک دهه سلامت این گروه از زنان را با استفاده از آزمون های تحمل گلوکز خوراکی و انواع مختلفی از آزمایشات بیوشیمیایی و آزمونهای شیوه زندگی ارزیابی کردند.

محققان هفت نوع لیپید را شناسایی کردند که با توجه به غلظت آنها، می توان با اطمینان 92 درصدی ابتلای این زنان را به دیابت نوع 2، پیش بینی کرد. برای انجام این کار، آنها از طیف سنجی جرمی و هوش مصنوعی استفاده کردند که روشی است که می تواند این ترکیبات را شناسایی و مقدار آنها را در یک نمونه تعیین کند و به محققان کمک نماید که آرایش مولکول های مختلف و ارتباط آنها با خطر دیابت را بهتر درک کنند.

دکتر Wheeler گفت: همه معمولا بر روی قند خون تمرکز می کنند، اما چربی ها یا لیپیدهای موجود در جریان خون نیز در این بیماری مهم هستند. این رابطه می تواند به علت چاقی یا انواع چربی های موجود در رژیم غذایی این افراد باشد. از این رو ما از روشهای لیپیدومیکس استفاده کردیم که به ما اجازه می دهد تا بیش از هزار لیپید را در یک زمان کوتاه در یک نمونه ی کوچک خون بررسی کنیم.

او افزود: ژنتیک، اختلافات منطقه ای و عوامل محیطی همگی می توانند بر سطح چربی خون تاثیر گذارند. ما امیدواریم که یک امضای ساده ی لیپیدی بیابیم که در میان همه زنان مشترک باشد و بتواند دیابت را پیش بینی کند. هفت لیپید شناسایی شده در این مطالعه نشان دهنده گامی مهم در جهت رسیدن به این هدف یعنی تعیین احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 برای زنانی است که به دیابت حاملگی مبتلا شده اند.

محققان قصد دارند تا یافته های خود را به کاربرد بالینی تبدیل کنند، به عنوان گام بعدی، دکتر Wheeler و دکتر Cox امیدوارند که آزمایشی را ابداع کنند که در آزمایشگاه های شیمی بالینی مورد استفاده قرار گیرد. دکتر Cox  اشاره می کند که در حال حاضر آزمایش هایی برای اندازه گیری چربی های دیگر مانند کلسترول وجود دارد. ما سعی داریم تا چیزی شبیه به آزمایش چربی برای هفت لیپید مشخص شده در این مطالعه ابداع کنیم.

دکتر Wheeler می گوید: ایده ی ما ایجاد یک آزمون ساده برای پیش بینی دقیق تر دیابت نوع 2 با استفاده از یک نمونه ی کوچک خون، قبل از مرخص شدن زنان از بخش زایمان، یا حتی چند هفته یا چند ماه بعد است.

جامعه ی پزشکان متخصص زنان و زایمان کانادا در حال حاضر توصیه می کند که زنان مبتلا به دیابت بارداری، از 6 هفته تا 6 ماه پس از زایمان، برای آزمایش دیابت مراجعه کرده و پس از آن غربالگری سالانه ی دیابت را انجام دهند، اما کمتر از نیمی از این افراد آزمون اولیه را انجام می دهند و فقط 20 درصد برای غربالگری سالانه باز می گردند.

مطالعه ی اخیرWheeler  و Cox بر اساس تحقیقات قبلی منتشر شده در سال 2016 پایه گذاری شد که در آن همین گروه تحقیقاتی مجموعه ای از متابولیت هایی را شناسایی کرده بودند که قادر به پیش بینی دیابت نوع 2 در میان زنان مبتلا به دیابت بارداری بود.

آنها برخی از یافته های قبلی خود را ثبت اختراع کرده و با دفتر نوآوری های دانشگاه تورنتو همکاری کردند، آنها امیدوارند که یک آزمایش تشخیصی ابداع کنند. با این حال، آنها تاکید می کنند که تا زمان استفاده ی بالینی از یافته های آنها هنوز زمانی طولانی باقی مانده است.

دکتر Wheeler می گوید: ممکن است از این تحقیق برای کمک به توسعه ی یک ابزار غربالگری برای همه بیماران استفاده شود که می تواند بر تشخیص دیابت در سراسر جهان تاثیر بزرگی داشته باشد.

دکتر Cox می گوید: این نتایج ضرورت علوم مبتنی بر اکتشاف را نشان می دهد، زمانی که علم پیشرفت کرده و به چیزهایی می رسد که می تواند به کاربردهای جدید پزشکی تبدیل شود. تاکید زیادی برعلوم کاربردی می شود، اما اگر ما این تحقیقات پایه را انجام ندهیم، هیچ چیزی برای کاربردهای بالینی خلق نمی شود.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-02-lipids-gestational-diabetes-patients.html